گزارش اعتباری اشخاص و گزارش اعتباری شرکت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

گزارش اعتباری اشخاص و گزارش اعتباری شرکت اهداف مشابهی دارند: هدف آنها آگاهی وام دهندگان از میزان اعتبار اشخاص و شرکت‌ها و ارزیابی ریسکی است که با اعطای وام یا کارت اعتباری و تعیین شرایط تسهیل‌کننده پرداخت متحمل می‌شوند. یا وجود اهداف مشابه، این دو گزارش اعتباری در نوع اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، تفاوت دارند. در ادامه به اطلاعات ارائه شده توسط هر یک از این گزارش‌ها اشاره خواهد شد.

گزارش اعتباری اشخاص

موسسات اعتبارسنجی براساس اطلاعات مالی که از اعتباردهندگانی مانند بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های بیمه و .. به صورت ماهانه دریافت می‌نمایند. گزارش اعتباری و نمره اعتباری افراد را ارائه می‌دهند و این اطلاعات به خود شخص و در صورت کسب اجازه از ایشان به سایر اشخاص نمایش داده می‌شود. این اطلاعات شامل موارد زیر است: 

اطلاعات شخصی فرد
آمار استعلام
سوابق منفی شخص (چک برگشتی، اقساط عقب افتاده ، مشکوک الوصول )
اطلاعات مرتبط با قراردادهای در جریان و خاتمه یافته شخص و قراردادهای ضمانت شده شخص (ضامن)

موسسات اعتبارسنجی اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری را به منظور ایجاد نمره اعتباری تحلیل می‌نمایند که وام‌دهندگان از آن به عنوان شاخصی برای تعیین میزان اعتبار افراد استفاده می‌نمایند. در ایران از روش‌های  استاندارد و الگوریتم‌های ایجاد شده توسط شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران استفاده می‌شود و سامانه‌های اعتبارسنجی وظیفه ارائه گزارش اعتباری و نمره اعتباری را به عهده دارند.

گزارش اعتباری اشخاص و گزارش اعتباری شرکت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

گزارش اعتباری حقیقی و حقوقی

گزارش اعتباری شرکت

شرکت‌ها برای ایجاد سابقه اعتباری در مقایسه با اشخاص به روابط تجاری و اعتباری فعلانه‌تری نیاز دارند و در این صورت است که می‌توانند اعتباری مجزا از اعتبار شخصی صاحبان شرکت ایجاد کنند. به محض ثبت شرکت و دریافت شناسه ملی و آغاز فعالیت‌های اعتباری و تجاری آن‌، موسسات اعتبارسنجی می‌توانند ردیابی اعتبار تجاری و دیگر فعالیت‌های اعتباری را اغاز کنند. معاملات اعتبار تجاری زمانی رخ می‌دهد که تامین‌کننده به شرکت خریدار اجازه دهد هزینه را مدتی پس از خرید پرداخت نماید. پرداخت‌هایی که بر مبنای اعتبار تجاری صورت می‌گیرد به موسسات اعتبارسنجی گزارش می‌شود. گزارش اعتباری شرکت شامل اطلاعات زیر است:

مشخصات شرکت شامل اطلاعات صاحبان شرکت و شرکت‌های تابعه
آمار استعلام
اطلاعات مالی شرکت
سوابق بدهی و تجاری و بانکی شرکت

موسسات رتبه‌بندی اعتباری پس از تحلیل گزارش اعتباری شرکت، نمره اعتباری ارائه می‌دهند. اینکه شرکت چگونه صورت‌حساب‌هایش را پرداخت نماید. در هنگام تنظیم شرایط تجاری اطلاعات مفیدی در اختیار فروشندگان و تامین‌کنندگان قرار می‌دهد. گزارش اعتباری شرکت باید از شرکت‌های اعتبارسنجی خریداری شود.

چه زمانی از ترکیب گزارش‌های اعتباری اشخاص و گزارش اعتباری شرکت استفاده می شود؟

برای صاحبان شرکت بسیار مهم است که سابقه اعتباری مجزایی برای شرکت خود ایجاد کنند. اگر سابقه اعتباری برای شرکت موجود نباشد. وام‌دهندگان برای تعیین ریسک اعتباری معاملات خود به سوابق اعتباری صاحبان شرکت بسنده خواهند کرد که  ظرفیت شرکت برای آنچه نیاز دارد را محدود می‌کند. زمانی که یک شرکت برای خود مشخصات اعتباری ایجاد کند، حتی اگر شرکت شخص حقوقی مجزا باشد، صاحب شرکت شخصا مسئول هرگونه تعهد وام خواهد بود.

بسیار نادر است که یک شرکت نوپا بدون ضمانت شخصی صاحب شرکت بتواند وام دریافت کند. بنابراین بسیار ضروری است که صاحبان شرکت هر چه زودتر اقدامات لازم را جهت ایجاد اعتبار شرکت انجام دهند.

منبع: سایت investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.