اعتبارسنجی بیانگر توانایی افراد، بنگاه‌ها و یا نهادها در بازپرداخت بدهی‌ها است. به عبارت دیگر، بیانگر میزان احتمال انجام تعهدات مالی است. هرچه قدر میزان اعتبار شما بیشتر باشد و معتبرتر باشید. احتمال آنکه بانک به شما وام دهد و نرخ بهره کمتری به شما تعلق گیرد بیشتر خواهد بود.اعتبارسنجی براساس تاریخچه اعتباری، رتبه اعتباری و مشخضه بنگاه تعیین می‌شود. تاریخچه اعتباری، برای افراد اعتبار ایجاد خواهد کرد. تاریخچه اعتباری بیانگر پایبندی به وام‌ها و تعهدات مالی و روند پرداخت صورت حساب‌ها در گذشته است. فرآیند اعتبارسنجی برای بانک‌ها بسیار با اهمیت است زیرا آن‌ها برای صرفه جویی در زمان و هزینه نیاز دارند به لحاظ اعتبار مشتری بد را از مشتری خوب متمایز کنند.

مدل اعتبارسنجی مکانیزمی است که برای کمیت‌سازی عوامل ریسک مربوط به توانایی و تمایل مالی افراد در پرداخت اقساط مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف مدل‌های اعتبارسنجی ایجاد شاخص ریسک برای مجموعه‌ای از عوامل ریسک است.

اعتبار شرکت‌ها توسط پیش شرایط وام و بازگشت به موقع سرمایه در مدت مقرر در قرارداد تعیین می‌شود.

اعتبار قرض‌گیرنده با ویژگی‌های زیر مشخص شده است:

شهرت قرض گیرنده، که توسط روند پرداخت وام‌های جاری و خاتمه یافته، کیفیت گزارش‌دهی، مسئولیت و شایستگی مدیریت تعیین می‌شود.
شرایط مالی پایدار و توانایی تولید محصولات رقابتی
توانایی تامین بودجه از منابع متفاوت
همزمان، بانک سودهایی که از وام‌دهی به یک وام‌گیرنده خاص دریافت خواهد کرد تخمین می‌زند و با میانگین سودآوری بانک مقایسه می‌کند. سطح درآمد بانک باید با میزان ریسک وام‌دهی مرتبط باشد. بانک مقدارسودی که از وام‌گیرنده دریافت کرده است را از نقطه نظر احتمال پرداخت بهره بانکی در برابر انجام فعالیت‌های مالی ارزیابی می‌کند و میزان ریسکی که در این موقعیت متحمل می شود را تعیین می‌کند.

مباحثی در مورد اعتبار سنجی

اعتبارسنجی

بانک همچنین موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

هدف استفاده از منابع اعتباری
تعیین مقدار وام
بازپرداخت وام، که با تحلیل بازپرداخت وام از طریق فروش ارزش‌های مادی ضمانت‌ها و وثیقه بررسی می‌شود.
تامین اعتبار و تحلیل اعتبار که با استفاده ازتعدادی از شاخص‌ها که مهم‌ترین آنها نرخ بازگشت سرمایه و نقدینگی است، تعیین می‌شود. تحلیل اعتبار مشتری براساس نوع وام صورت می‌گیرد و ارزیابی کلی آن بر مبنای پویایی‌های نرخ سود سرمایه به کار گرفته شده (سودآوری) انجام می‌شود. که بر اساس نسبت سود کل به مجموع بدهی‌های موجود در ترازنامه تعیین می‌شود. تحلیل اعتبار فرآیند بررسی و ایجاد اعتبار فعلی متقاضی وام و پیش بینی روندهای اعتبار او در آینده است.

فرآیند ارزیابی مجموعه‌ای از شرایط که اعتبار وام‌گیرنده را تعیین می‌کند به شرح زیر است:

پایداری مالی مشتری، سودآوری وام‌گیرنده، هدف از وام، مقدار وام، شرایط باز پرداخت، ضمانت وام

در حقیقت بانک‌ها برای اعتبارسنجی مشتریان خود از فرآیندها، شاخص‌ها و مدل‌های اعتبارسنجی استفاده می‌نمایند تا از میزان اعتبار و خوش حسابی آن‌ها اطمینان حاصل نمایند و بتوانند منابع مالی و وقت و هزینه خود را به موقع و به درستی به مشتریان خود تخصیص دهند. در این زمینه به خصوص سامانه‌های اعتبارسنجی به کمک بانک‌ها آمدند و روند ارزیابی اعتبار مشتریان حقیقی و حقوقی بانک‌ها را بسیار ساده‌تر کرده‌اند و به این فرآیند سرعت بخشیده‌اند و به خصوص سامانه‌های اعتبارسنجی با تحلیل اطلاعات مالی شرکت‌ها و اعتبار‌سنجی آنها کمک شایانی به روند تخصیص منابع مالی بانک‌ها نموده‌اند.

منبع: booksforstudy

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.