بانک‌ها و موسسات مالی برای تعیین میزان خوش حسابی مشتریان و بازگشت سرمایه‌های خود نیاز به اعتبار سنجی دارند. بانک با اعتبار سنجی می‌تواند از بازگشت تسهیلات اعطایی به مشتریان خود اطمینان حاصل کند. طبق بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها و موسسات مالی پیش از اعطای تسهیلات موظف به اعتبار سنجی مشتریان هستند. در این راستا بانک قرض‌الحسنه رسالت سامانه اعتبار سنجی مرآت را راه‌اندازی کرده است.

زمانی که برای دریافت وام به بانک قرض‌الحسنه رسالت مراجعه کنید. بانک قرض‌الحسنه رسالت به منظور اطلاع از رفتار اعتباری مشتریان خود اقدام به اعتبار سنجی از طریق سامانه اعتبار سنجی مرآت می‌نماید.

اعتبار سنجی سامانه اعتبار سنجی مرآت طی فرآیندی انجام می‌شود که به صورت زیر تعریف شده است: متقاضی پس از ورود به سایت سامانه اعتبار سنجی مرآت به نشانی www.imerat.ir کد ملی و شماره تلفن همراه خود را ثبت می‌نماید و رمز عبوراز طریق پیامک و پست الکترونیک برای ایشان ارسال می‌گردد. پس از ورود متقاضی به سامانه اعتبار سنجی مرآت، اطلاعات و مدارک و مستنداتی از وی دریافت می‌شود . هر چقدر مدرک ارائه شده معتبرتر باشد توان مالی متقاضی را بهتر نشان می‌دهد. برای مثال متقاضی می‌تواند مدارکی مانند صورت حساب بانکی، فیش حقوقی مهر شده و معتبر، جواز کسب، پروانه کسب و... را به بانک ارائه دهد.

معرفی سامانه اعتبار سنجی

سامانه اعتبارسنجی

متقاضی می‌بایست میزان درآمد و توانایی خود در پرداخت اقساط را در سامانه ثبت نماید. سامانه اعتبار سنجی مرآت بر مبنای اطلاعات دریافتی از متقاضی، نتایج اعتبارسنجی را به صورت توان بازپرداخت اقساط ماهیانه، ظرفیت بدهی، سقف تعهد و سقف تعهد باقیمانده محاسبه می‌نماید و در اختیار متقاضی قرار می‌دهد. توان بازپرداخت اقساط ماهیانه نشان‌دهنده حداکثر مبلغ قسطی است که متقاضی می‌تواند به صورت ماهیانه پرداخت نماید و امکان پرداخت بیشتر از مبلغ تعیین شده وجود ندارد. ظرفیت بدهی حداکثر مبلغ وامی است که از بانک قرض الحسنه رسالت بر اساس مقدار اعتبار وامی که کسب می‌کنید، می‌توانید دریافت نمایید سقف تعهد نشان‌ می‌دهد که شما تا چه میزانی می‌توانید در بانک ضامن شوید و تعهد دیگران را بپذیرید.

پس از انجام اعتبار سنجی که در اکثر موارد حدود یک هفته به طول می‌انجامد، جهت اطلاع متقاضی پیامکی به وی ارسال می‌گردد. متقاضی با مراجعه به سایت و پرداخت هزینه اعتبارسنجی می‌تواند از نتیجه اعتبار سنجی بانکی خود مطلع شود.

براساس نتایج اعتبار سنجی، متقاضی رتبه‌بندی می‌شود و در یکی از چهار گروه ممتاز، کاملا متناسب، متناسب و نامتناسب قرار می‌گیرد. متقاضی‌ای که در گروه ممتاز قرار می‌گیرد نیازی به ارائه بهبود دهنده اعتباری (چک (صیاد) یا سفته) ندارد. در گروه کاملا متناسب نیاز به ارائه یک بهبود‌دهنده اعتباری (یک فقره چک (صیاد)) می باشد. در گروه متناسب نیاز به ارائه یک فقره بهبود دهنده اعتباری (چک (صیاد) یا سفته) توسط خود شخص و یک فقره چک (صیاد) یا سفته توسط یک نفر متعهد معتبر است. متقاضیانی که در گروه کاملا نا متناسب قرار دارند به دلیل آنکه در گذشته اقساط خود را به موقع پرداخت نکرده‌اند امکان استفاده از خدمات سامانه اعتبار سنجی مرآت را ندارند اما اگر در آینده رفتار اعتباری خود را بهبود دهند می‌توانند از خدمات بهره‌مند شوند.

سامانه متقاضی را مطلع می‌سازد که بر اساس نتایج اعتبار سنجی و سطح اعتباری تعیین شده به چه میزان و تحت چه شرایطی می‌تواند وام دریافت نماید. سپس متقاضی وام، با ارائه کارت ملی و نتایج اعتبار سنجی می بایست به مکانی که توسط راهنمای کانون تعیین شده مراجعه نماید. از این پس همه فرآیندهای مربوط به دریافت وام از بانک پیگیری می‌شود.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

javad نوشت : 1401/03/19
سلام این سامانه چطور و در چه بازه های زمانی به روز می شود؟ آیا ماهانه می باشد بروزرسانی؟
پاسخ
آیس نوشت : 1401/03/19
javad عزیز، گزارشات اعتبارسنجی بین هر 15 الی 30 روز یکبار بروز رسانی می شوند.
فرهاد صابری وندچال نوشت : 1401/02/24
سوال دوم هم داشتم چه هزینه اعتبار سنجی در سال ۱۴۰۱ چه مقدار است.
پاسخ
آیس نوشت : 1401/02/24
فرهاد عزیز ، هزینه گزارش رتبه اعتباری ده هزار تومان می باشد
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.