خط اعتباری امن یا ناامن، چه تفاوتی باهم دارند؟

 خط اعتباری یک وام آزاد است که می‌تواند برای هر منظوری مورد استفاده قرار گیرد. این وام، شبیه به کارت اعتباری است. یعنی مشتری می‌تواند بارها و بارها از این خط اعتباری وام بگیرد و پیوسته پول آن را پس دهد. حداکثر حد دارد اما تاریخ انقضا برای آن تعیین نشده است. خطوط اعتباری می‌توانند امن یا ناامن باشند و بین این دو تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. در ادامه مقاله با مهمترین تفاوت‌های این خطوط اعتباری آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

خط اعتباری امن

زمانی که وام از خط اعتباری امن تامین شود، بانک و موسسه مالی و اعتباری وام دهنده دارایی متعلق به وام گیرنده را به عنوان وثیقه و تضمین در نظر می‌گیرد. این دارایی وثیقه و تضمین می‌شود و می‌تواند اگر وام گیرنده به تعهدات خود برای بازپرداخت اقساط وام عمل نکند به تصرف وام دهنده درآید. مثال معمول در این زمینه وام مسکن یا وام خودرو است. اینجا بانک موافقت می‌کند که ضمن قراردادن مسکن و خودرو به عنوان وثیقه و ضامن وام را بپردازد.

به طور مشابه، یک فردی یا یک فرد صاحب کسب و کار می‌تواند با استفاده از دارایی‌های خود به عنوان وثیقه و ضامن، یک خط اعتباری مطمئن به دست آورد. اگر وام گیرنده در پرداخت اقساط وام به تعهدات خود عمل نکند، وثیقه می‌تواند توسط بانک ضبط و به فروش برسد تا بتواند ضرر را جبران کند. از آنجا که اینجا بانک اطمینان دارد که می‌تواند پول خود را پس بگیرد، بنابراین نرخ بهره به طور قابل توجهی پایین تر از نرخ بهره از خط اعتباری ناامن است.

خط اعتباری امن یا ناامن، چه تفاوتی باهم دارند؟

خطوط اعتباری امن و ناامن

خط اعتباری ناامن

اعطای وام و تسهیلات از سوی بانک و موسسه مالی و اعتباری اعطای وام در خط اعتباری ناامن، خطر و ریسک بیشتری را به همراه دارد. هیچکدام از دارایی‌های وام گیرنده در صورت عمل نکردن به تعهدات، در معرض تصرف قرار ندارند. چنین وام‌هایی تنها در صورتی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شرکت از اعتبار و سابقه بسیار خوبی برخوردار باشد. حتی در این صورت، وام دهندگان با محدود کردن مبلغ وام و افزایش نرخ بهره، خطر و ریسک بالا برای پرداخت وام و تسهیلات بدون ضامن و وثیقه را جبران می‌کنند. کارت‌های اعتباری اساسا خط اعتباری ناامن هستند. این یکی از دلایلی است که چرا نرخ بهره برای آنها بسیار بالا است. اگر دارنده کارت اعتباری به تعهدات خود عمل نکند، صادرکننده کارت اعتباری چیزی از دارایی وام گیرنده برای تصرف ندارد.

جمع بندی

هر دو خط اعتباری امن و ناامن دارای مزایایی نسبت به سایر وام‌ها هستند. مزایای آن را می‌توان انعطاف پذیر بودن و دریافت مکرر با حداقل مبلغ اقساط بازپرداخت وام و تسهیلات دریافتی دانست. خط اعتباری امن مطمئنا در صورت امکان گزینه بهتری است زیرا مبلغ بازپرداخت اقساط کمتری دارد. (از سامانه‌های آژانس‌های اعتبار سنجی می‌توان به راحتی و از طریق سایت و اپلیکیشن موبایل استفاده و نتایج جستجو را در اسرع وقت دریافت کرد). خط اعتباری امن یا ناامن، چه تفاوتی باهم دارند؟

منبع: investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.