اعتبارسنجی فایکو با امتیاز اعتباری چه تفاوتی دارد؟

اعتبار سنجی فایکو یکی از روش‌های رتبه بندی اعتباری در کشورهای بزرگی از جمله آمریکا است. آژانس‌های اعتبارسنجی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان از این روش و سیستم رتبه بندی اعتباری برای اشخاص حقیقی و حقوقی و کسب و کارهای بزرگ و کوچک استفاده می‌کنند. معروفترین و بزرگترین آژانس‌های اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری که از فایکو و امتیاز اعتباری برای رتبه بندی اعتباری و مالی استفاده می‌کنند عبارتند از: Equifax، Experian و TransUnion.

نمرات اعتباری می تواند مثل حروف و اعداد به نظر برسد. شاید از یک دوست خود شنیده باشید که می گوید: "نمره FICO 8 برای گزارش TransUnion من 712 است، اما نمره VantageScore 3.0 برای گزارشExperian  من 820 است."

این اعداد و حروف چه معنی‌ای می‌دهند؟

در حالی که می‌دانید که آنها مهم هستند، تعیین تفاوت آنها و اینکه هر کدام برای کجا مهمتر هستند، گیج کننده است. به طور خاص، شما همچنان همیشه نمرات FICO  را در مقابل نمرات اعتباری دیده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده است که آیا آنها یکسان هستند؟ یا یکی مهمتر از دیگری است؟ که در ادامه پاسخ این سوالات را پیدا خواهید کرد.

اعتبارسنجی فایکو با امتیاز اعتباری چه تفاوتی دارد؟

روش اعتبارسنجی فایکو

 در مورد نمرات اعتبارسنجی FICO در برابر نمره اعتباری چه باید بدانیم؟

نمرات اعتباری اعدادی است که بانک‌ها برای ارزیابی اعتبار مشتریان خود از آنها استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند بر توانایی شما در تایید کارت اعتباری، وام یا وام شخصی و همچنین نرخ بهره‌ای برای وام‌های دریافتی محاسبه خواهد شد، تاثیر بگذارد.

وقتی نمرات اعتباری بالایی دارید، یک وام گیرنده جذاب برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری هستید؛ وقتی نمرات کم دارید، آن بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ریسک اعطای وام به شما را بالا می‌دانند. نمرات اعتباری معمولا بین 300 تا 850 متغیر است و برخلاف تصور عامه  شما فقط یک نمره اعتباری ندارید. در واقع، شما احتمالا صدها نمره اعتباری دارید.

به این دلیل است که وام دهندگان می‌توانند رفتار و سابقه مالی و اعتباری شما را به هر (یا همه) دفاتر و آژانس‌های اصلی اعتبار سنجی - Equifax ، Experian و TransUnion گزارش دهند، بنابراین ممکن است هرکدام در گزارش‌های اعتباری خود اطلاعات متفاوتی درباره شما داشته باشند. امتیازات اعتباری مبتنی بر این گزارش‌های اعتبارسنجی منفرد است، بنابراین هر گزارش می‌تواند نمرات اعتباری متفاوتی داشته باشد. به علاوه، شرکت‌های مختلفی نیز وجود دارند که مدل‌ها و استانداردهای امتیاز دهی اعتباری را ارائه می‌دهند که یکی از آنها FICO نامیده می‌شود.

امتیازات اعتبار سنجی FICO

  FICO یک مدل و استاندارد اعتبار سنجی است که در سال 1989 توسط شرکت Fair Isaac ایجاد شد. به عنوان مثال اگر تمامی مدل‌ها و استانداردهای اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری فروشگاه‌های آنلاین بودند، FICO آمازون خواهد بود. در حالی که نمرات دیگری نیز وجود دارد، 90٪ "وام دهندگان برتر" در تصمیمات وام خود از یکی از امتیازات FICO استفاده می‌کنند.

شما فقط یک نمره FICO ندارید ، زیرا وام دهندگان از مدل های مختلف امتیاز دهی FICO برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال آنها از برخی نسخه‌ها برای برنامه‌های کارت اعتباری و برخی دیگر برای اعطای وام‌ و تسهیلات استفاده می‌کنند.

FICO با تغییر زمان ، مدل‌های امتیازدهی خود را نیز به روز می‌کند. جدیدترین نسخه اعتبارسنجی FICO Score 9 است، اگرچه بیشتر وام دهندگان هنوز از نسخه اعتبار سنجی FICO Score 8 استفاده می‌کنند.

منبع:creditcardinsider

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.