تسهیلات چیست؟

تسهیلات یک برنامه رسمی کمک مالی است که توسط یک بانک و موسسه مالی و اعتباری برای کمک به شرکتی که به سرمایه در گردش نیاز دارد، ارائه می‌شود. انواع تسهیلات شامل خدمات اضافه برداشت، برنامه‌های وصول مطالبات معوق، خط اعتباری، اعتبار در گردش، وام‌های مدت دار و اعتبارنامه است. تسهیلات در اصل نام دیگر  وام است.

استعلام تسهیلات آنلاین

برای استعلام تسهیلات آنلاین افراد حقیقی و حقوقی و کسب و کارهای بزرگ کوچک می‌توانند از طریق آژانس‌های اعتبار سنجی اقدام کنند. این آژانس‌های اعتبار سنجی علاوه بر رتبه بندی مالی و اعتباری خدمات دیگری چون استعلام معوقات بانکی و استعلام بانکی آنلاین ارائه می‌دهند.

تسهیلات چگونه کار می‌کند؟

تسهیلات توافق نامه‌ای بین یک شرکت و یک وام دهنده دولتی یا خصوصی است که به تجار بعد از اعتبارسنجی بانکی اجازه می‌دهد، مبلغ خاصی از پول را برای اهداف مختلف برای مدت زمانی کوتاه وام بگیرد. وام برای یک مبلغ تعیین شده است و نیازی به وثیقه ندارد. وام گیرنده تا زمان پرداخت کامل بدهی، اقساط را با بهره و پرداخت ماهانه یا سه ماهه پرداخت کند.

تسهیلات به ویژه برای شرکت‌هایی که می‌خواهند از اخراج کارگران و کارمندان خود، کند شدن رشد یا تعطیل شدن دوره‌های فروش فصلی در هنگام کمبود درآمد جلوگیری کنند، بسیار مهم است. به عنوان مثال ، اگر یک فروشگاه طلا و جواهر در ماه دسامبر با کاهش فروش، پول نقد کم داشته باشد، مالک می تواند تسهیلات 2 میلیون دلاری از یک بانک درخواست کند که در ماه ژوئیه هنگام رونق تجارت، بازپرداخت می‌شود. جواهرساز برای ادامه کار خود از بودجه استفاده می‌کند و وام و تسهیلات را به صورت اقساط ماهانه تا تاریخ توافق شده پس می‌دهد.

تسهیلات چیست؟

تسهیلات

نمونه هایی از تسهیلات

بسته به نیاز کسب و کارهای مختلف، تعدادی از تسهیلات برای وام گیرندگان در کوتاه مدت در دسترس است که شامل موارد زیر است:

خدمات اضافه برداشت

خدمات اضافه برداشت در صورت خالی بودن حساب نقدی شرکت، وام و تسهیلات را به یک شرکت اعطا می‌کند. وام دهنده بهره و اقساط بازپرداخت آن را دریافت می‌کند. خدمات اضافه برداشت هزینه کمتری نسبت به وام دارند و به سرعت مبلغ آنها برمی‌گردد و جریمه‌هایی برای بازپرداخت زودهنگام شامل نمی‌شوند.

خط اعتباری

خط اعتباری وام‌هایی است که به کسب و کارها داده می‌شود تا بتوانند کسب و کار خود را رونق دهند و از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند. این خطوط اعتباری را بانک‌های خصوصی و دولتی و موسسات مالی و اعتباری در اختیار دولت و کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای پرداخت بدهی‌ها در اختیار می‌گذارند. این خطوط اعتباری می‌تواند با ضامن یا بدون ضامن مورد استفاده قرار گیرد و بهره فقط به پولی تعلق می‌گیرد که از این خطوط برداشت شود.

وام‌های مدت دار

وام مدت دار با نرخ بهره و تاریخ سررسید تعیین می‌شود. مدت زمان بازپرداخت اقساط وام‌های میان مدت کمتر از سه سال است و ماهانه بازپرداخت می‌شوند. مدت زمان بازپرداخت اقساط وام‌های بلند مدت می‌تواند تا 20 سال باشد. بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری وام دهنده می‌توانند از خدمات آژانس‌های اعتبار سنجی برای رتبه بندی اعتباری مشتریان خود برای پیش بینی ریسک و خطر استفاده کنند. افراد وام گیرنده هم می‌توانند با کمک این سامانه‌های اعتبار سنجی از رتبه و امتیاز اعتباری خود برای واجد شرایط شدن برای دریافت انواع وام مطلع شوند.

اعتبار نامه

شرکت‌های تجاری داخلی و بین المللی از اسناد اعتباری برای تسهیل معاملات و پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. یک موسسه مالی به پرداخت و تکمیل تعهدات بین متقاضی (خریدار) و ذینفع (فروشنده) اطمینان می‌دهد.

منبع: investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

حسن منافپور نوشت : 1403/01/05
پرداخت تسهیلات
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.