مقایسه روش‌های اعتبارسنجی در سامانه‌ اعتبار سنجی ایران و کشورهای دیگر 

اعتبارسنجی روش و راهکاری است برای رتبه بندی اعتباری و مالی افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها برای وام دهندگان تا تقاضای دریافت وام و تسهیلات آنها را رد و یا تایید کنند. بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری وام دهنده از گزارش‌های  سامانه‌  ‌اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری برای راستی آزمایی و برآورد ریسک و خطرات اعطای وام و تسهیلات به هر فرد حقیقی یا حقوقی و شرکت‌ها برای اعطا یا عدم اعطای وام و تسهیلات استفاده می‌کنند. بانک و موسسات مالی و اعتباری هر کشوری با یک موسسه و آژانس رتبه بندی اعتباری و مالی خاص همکاری می‌کند و از روش‌ها و راهکارهای آن شرکت‌ها برای دادن وام و تسهیلات استفاده می‌کند.

اعتبار سنجی در سامانه‌ اعتبارسنجی آلمان

در آلمان ، اعتبار سنجی شما به احتمال زیاد توسط Schufa Holding AG ، بزرگترین آژانس اعتبارسنجی آلمان، انجام می‌شود. Schufa مخفف اختصاری Schutzgemeinschaft für allgemeine Kreditsicherung است. این بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری قادر خواهند بود تا Schufa شما را بررسی کنند و تعیین کنند که آیا شما بدهی‌های پرداخت نشده و معوقات بانکی دارید و تا بتوانند به عنوان مشتری به شما اعتماد کنند. به عنوان مثال اگر برای یک وام در یک بانک درخواست می‌کنید، Schufa شما همچنین می‌تواند تعیین کند که چه میزان بهره برای آن وام می توانید پرداخت کنید. هرچه ریسک برای بانک بیشتر باشد، بهره شما نیز بیشتر می‌شود. ساده ترین روش، سفارش Schufa Bonitätsauskunft به طور مستقیم از meineSCHUFA.de است. این گزارش رسمی و معتبر اعتباری است که همه وام دهندگان آن را می‌پذیرند و این باعث حفظ حریم خصوصی و امنیت شما می‌شود.

مقایسه روش‌های اعتبارسنجی در سامانه‌ اعتبارسنجی ایران و کشورهای دیگر

روش های اعتبارسنجی مشتریان

اعتبار سنجی در سامانه‌ اعتبارسنجی آمریکا

در آمریکا اعتبار سنجی توسط سه شرکت معتبر و بین المللی Experian، Equifax و TransUnion انجام می‌شود. هر کدام از این شرکت‌ها روش‌های خاص خودشان برای تعیین نمره و رتبه اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها را دارند. نمره و اعتباری که آنها ارائه می‌دهند تحت نام FICO است. FICO یک مدل و استاندارد جهانی برای تعیین رتبه بندی و نمره اعتباری اشخاص مختلف و شرکت‌ها است. به غیر از FICO استاندارد و روش‌های دیگر رتبه بندی اعتباری و مالی در آمریکا وجود دارند که عبارتند از: NextGen Risk Score، CE Score، Educational Credit Score و ... .

اعتبار سنجی در سامانه‌های اعتبارسنجی ایران

در ایران هم علاوه بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌ها و آژانس‌های خصوصی اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری و مالی وجود دارند که هر کدام روش‌های خاص خودشان را دارند. یکی از سامانه‌های رتبه بندی اعتباری ایرانی سامانه اعتبارسنجی آیس است. این سامانه از جدیدترین و به روز ترین استانداردهای رتبه بندی مالی و اعتباری بین المللی و داخلی استفاده می‌کند. حسن استفاده از این سامانه رتبه بندی مالی و اعتباری عدم مراجعه حضوری و گرفتن نتیجه در اسرع وقت است. با مراجعه به سایت این شرکت می‌توانید در اسرع وقت رتبه و نمره اعتباری و مالی خود را مشاهده کنید. بانک‌ها و موسسات مالی وام دهنده در اسرع وقت می‌توانند رتبه بندی مالی و اعتباری مشتریان خود را مشاهده کرده و بسیار سریع و شفاف تصمیم گیری کنند.

منابع: mag.n26

en.wikipedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.