روش‌های استعلام معوقات بانکی در ایران؟

استعلام معوقات بانکی در ایران روش‌های خاص خود را دارد. به طور کلی سیستم‌های بانکی در هر کشوری متفاوت است. در ایران از تاریخ 18 فروردین سال 1390 امکان استعلام معوقات بانکی و استعلام وضعیت اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی از تمامی شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری امکان پذیر است. در سال‌های اخیر شرکت‌ها، افراد حقیقی و حقوقی برای استعلام معوقات بانکی می‌توانند از سامانه‌های اعتبارسنجی و رتبه بندی مالی و اعتباری استفاده کنند. استفاده از این سامانه‌ها که به صورت سایت و اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنند، بسیار راحت تر است چرا افراد و شرکت‌ها دیگر نیازی نیست برای اطلاع از وضعیت معوقات بانکی، اعتباری و چک‌های برگشتی خود به صورت حضوری مراجعه کنند. یکی از این سامانه‌های اعتبار سنجی که خدمات گسترده‌ای در زمینه اعتباری و مالی ارائه می‌دهد، سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی مالی و اعتباری آیس است.

استعلام معوقات بانکی با سامانه آیس

آیس نام اختصاری برند یکپارچه اعتباری سپهر است که خدمات گسترده و متنوعی در زمینه اعتبارسنجی و رتبه بندی مالی و اعتباری ارائه می‌دهد.  چرا که وام دهندگان اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباری از یک سامانه یکپارچه می‌توانند استفاده کنند تا وام و تسهیلات خود را به افراد و شرکت‌هایی دهند که سابقه مالی و اعتباری خوبی دارند و ریسک کمتری کنند. افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها هم می‌توانند قبل از درخواست وام و تسهیلات از سابقه حساب خود مطلع شوند و اگر معوقات بانکی، اعتبار بد و چک‌های برگشتی‌ای دارند که در سابقه و وضعیت اعتباری نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خدشه‌ای وارد می‌کند و اطلاعی ندارند، هرچه سریعتر نسبت به رفع آن و داشتن اعتباری مناسب اقدام کنند تا درخواست وام و تسهیلات خودشان رد نشود.

مقدمه ای در خصوص فرم اعتبارسنجی

فرم اعتبارسنجی مشتریان

مزیت استعلام معوقات بانکی

همانطور که اشاره شد افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها هم می‌توانند از شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری و هم از طریق سامانه‌های اعتبارسنجی و رتبه بندی مالی و اعتباری‌ای چون آیس برای استعلام معوقات بانکی خود اقدام کنند. این مسئله نه تنها برای وام گیرندگان بلکه برای وام دهندگان هم مزایای خوبی دارد. چرا که بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری وام دهنده امروزه با مشکل بزرگ کندی وصول معوقات بانکی خود مواجه هستند. یکی از بزرگترین دلایل این مسئله در گذشته عدم وجود یک سامانه اعتبارسنجی یکپارچه و آنلاین بوده است. فردی که به چند بانک بدهکار بوده به بانک و موسسات مالی و اعتباری دیگر هم مراجعه کرده و اقدام به دریافت وام و تسهیلات می‌کند. بانک وام دهنده جدید هم چون از سابقه مالی و اعتباری آن شخص بد حساب مطلع نبوده به او وام و تسهیلات می‌دهد و به یکی دیگر از بدهکاران بانکی تبدیل می‌شود. امروزه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری وام و تسهیلات دهنده برای تسریع در روند وصول معوقات خود علاوه بر استفاده از سامانه‌های اعتبارسنجی برای استعلام معوقات بانکی روند دریافت وثیقه و ضمانت را از افراد متقاضی دریافت وام و تسهیلات را با وسواس و دقت بیشتری پیگیری می‌کنند تا دچار مشکلات و معضلات قبلی نشوند. از طرفی مشکلات اقتصادی هم برای دولت و شرکت‌های بزرگ و کوچک باعث شده است که نتوانند به موقع و در زمان دست وام و تسهیلات دریافت شده را برگردانند و معوقات بانکی افزایش پیدا کرده است.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.