هنگامی که یک وام‌دهنده یا اعتباردهنده گزارش اعتباری شما را از سامانه اعتبارسنجی استعلام می‌نماید. استعلام در تاریخچه اعتباری شما نمایش داده خواهد شد. دو نوع استعلام گزارش اعتباری در سامانه‌های اعتبارسنجی وجود دارد: سخت و نرم.(اقدام برای دریافت استعلام گزارش اعتباری

استعلام سخت : زمانی که وام‌دهنده گزارش اعتباری متقاضیان وام را به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری خود استعلام نماید. این نوع از استعلام در گزارش اعتباری نشان داده می‌شود و بر نمره اعتباری اثر می‌گذارد. تعداد زیاد استعلام گزارش اعتباری در یک مدت زمان کوتاه از نظر وام‌دهنده نگران کننده است. زیرا نشان دهنده آن است که شخص توانایی مالی پرداخت صورت حساب‌ها را ندارد. البته استعلام‌های سخت اثر موقت منفی بر نمره اعتباری دارند.

استعلام نرم: وقتی که شخص گزارش اعتباری خود را استعلام می‌نماید، استعلام نرم در نظر گرفته می‌شود. استعلام نرم در گزارش اعتباری ذکر نمی‌شود و بر نمره اعتباری تاثیری ندارد.

  • چگونه می‌توان استعلام‌های اعتبارسنجی را مدیریت کرد؟

  1. فقط هنگامی اقدام به دریافت وام یا کارت اعتباری نمایید که واقعا نیاز داشته باشید.
  2. قرارداد وام مسکن یا خودرو را در چارچوب زمانی کوتاه تنظیم کنید.
  3. به طور منظم گزارش اعتباری و لیست آمار استعلام خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اشتباهی صورت نگرفته و نام تمام کسب‌و‌کارهای ذکر شده در لیست را می‌شناسید و استعلام‌ها با اجازه شما انجام شده است در این صورت می‌توانید از دزدی هویت احتمالی جلوگیری کنید.
  4. برای مدیریت سایر عواملی که بر نمره اعتباری تاثیر می‌گذارند نیز به همین ترتیب اقدام کنید به ویژه تاریخچه اعتباری اهمیت بسیاری دارد. در هر ماه صورت حساب‌های خود را به موقع پرداخت کنید و بدهی کارت اعتباری خود را در اسرع وقت پرداخت نمایید.
  5. فراموش نکنید که شما می‌توانید گزارش اعتباری خود را در هر زمانی از طریق سامانه‌های اعتبارسنجی استعلام نمایید.

استعلام گزارش اعتباری

گزارش اعتباری

استعلام چک برگشتی

حال اگر پس از استعلام گزارش اعتباری و بررسی آن متوجه شدید که دارای سابقه چک برگشتی هستید برای بازیابی اعتبار اقدامات لازم را جهت رفع سوء اثر سوابق چک برگشتی خود انجام دهید. براساس بخشنامه بانک مرکزی رفع سو اثر از سوابق چک برگشتی اشخاص تنها از طریق شعب بانکها و به صورت ذیل امکان پذیر است:

تامین مبلغ چک برگشتی: شخصی که دارای چک برگشتی است می‌بایست مبلغ چک را به حساب خود واریز نماید و در قبال آن بانک برگشت چک را رفع و مبلغ مورد نظر را به ذینفع پرداخت نماید.
تحویل لاشه چک برگشتی به بانک: شخص واگذارنده چک می‌بایست لاشه چک برگشتی را به بانک تحویل و از بانک رسید دریافت نماید.
ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک: چنانچه لاشه چک برگشتی موجود نباشد و به دلایلی مانند سوختن یا مفقود شدن ارائه آن به بانک امکانپذیر نباشد. در این صورت با ارائه رضایت‌نامه محضری ذینفع به بانک می‌توان به رفع سوء اثر چک موردنظر اقدام کرد.
تامین مبلغ چک و واریز آن به سپرده قرض‌الحسنه جاری و درخواست مسدود نمودن سپرده به مدت 24 ماه: چنانچه تحویل لاشه چک برگشتی و ارائه رضایت‌نامه محضری ذینفع به بانک امکان پذیر نباشد. اگر صادرکننده چک دارای سپرده قرض‌الحسنه جاری مفتوح باشد می‌تواند با واریز مبلغ کسری موجودی به سپرده، از شعبه افتتاح‌کننده سپرده درخواست نماید تا وجه موردنظر را جهت پرداخت چک برگشتی حداکثر به مدت 24 ماه مسدود نماید. در این صورت بانک باید تامین وجه چک را طی نامه‌ای به ذینع اطلاع دهد تا به منظور دریافت وجه چک به بانک مراجعه کند.

ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر چک برگشتی

رفع سوء اثر خودکار چک برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی پس از مدت سه سال: اگر هیچ یک از اقدامات فوق جهت رفع سوء اثر چک برگشتی از جانب صادر‌کننده چک انجام نشود. سابقه چک برگشتی پس از مدت سه سال به صورت خودکار در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوءاثر می‌شود.
منبع:
 experian & bmi

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.