وقتی می‌خواهید معامله ای انجام دهید که به دانستن اعتبار نیاز باشد به وام‌دهندگان و سایر معامله‌گران مجوز استعلام گزارش اعتباری از سامانه‌های اعتبارسنجی می‌دهید. اگر گزارش اعتباریتان را بررسی نمایید در گزارش اعتباری آمار استعلام گزارش اعتبارسنجی را مشاهده خواهید کرد. بنابراین بسیار ضروری است که گزارش اعتباریتان را به صورت دوره‌ای و منظم مشاهده نمایید. البته هنگامی که اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به استعلام گزارش اعتبار سنجی شما نمایند پیامکی جهت اخذ اجازه ارسال می‌گردد و بنابراین از هرگونه دزدی هویت احتمالی جلوگیری خواهد شد.

استعلام گزارش رتبه اعتباری

اگرچه در هر ماه تغییرات بسیار اندکی در رتبه اعتباری و نمره اعتباری مشاهده می‌شود و تغییرات عمده به ندرت صورت می‌پذیرد.. اما ردیابی روند تغییر رتبه اعتباری برای بهبود اعتبار بسیار ضروری است. ردیابی و بررسی هر گونه تغییر در تاریخچه اعتباری و روند پرداخت قراردادهای در جریان و خاتمه یافته جهت جلوگیری از هر گونه کاهش در نمره اعتباری و رتبه اعتباری بسیار با اهمیت است. استعلام گزارش رتبه اعتباری به ویژه پیش از اقدام به دریافت وام مسکن یا خودرو یا هرگونه فعالیتی که نیازمند بررسی اعتبار است به ویژه برای هر شخصی که خواهان معرفی خود به عنوان شخص خوش حساب در نظام بانکی کشور هستند ضرورت دارد.

استعلام بانکی آنلاین

هریک از بانک‌ها به منظور تامین رضایت و نیازهای مشتریان خود و صرفه‌جویی در زمان و هزینه با برخورداری از بستر اینترنت اقدام به ایجاد سامانه‌های استعلام بانکی آنلاین نموده‌اند. با راه اندازی این سامانه‌ها تعداد مراجعات افراد به بانک بسیار کاهش می‌یابد و امکان دسترسی آسان به خدمات بانکی فراهم می‌شود. مشتریان حقیقی دارای حساب جاری یا پس‌انداز می‌توانند از خدمات اینترنتی بانک‌ها بهره‌مند شوند که شامل خدمات زیر است:

مشاهده موجودی و خلاصه حساب‌ها

خدمات انتقال وجه (حواله)

مشاهده لیست سپرده‌ها و امکان افتتاح سپرده

مدیریت قبوض و خرید شارژ سیم کارت اعتباری

خدمات چک

خدمات مربوط به تسهیلات (مشاهده جزئیات و پرداخت اقساط تسهیلات)

تنظیمات کاربر (تغییر رمز ورود، نام کاربری، رمز دوم)

اگرچه بسیاری از این اطلاعات در گزارش‌های اعتباری سامانه‌های اعتبارسنجی وجود ندارد اما مشتریان نیازمند سامانه‌ای هستند که اطلاعات قراردادهای در جریان و خاتمه یافته همه بانک‌ها را به صورت یکپارچه مشاهده نمایند و اطلاعاتی مانند مبلغ بدهی سر رسید نشده و مبلغ بدهی سررسید شده پرداخت نشده و تعداد اقساط باقیمانده را در قالب یک گزارش و با صرف کمترین زمان و هزینه مشاهده نمایند. در این صورت دیگر نیازی نیست که به صورت جداگانه از تک تک بانک‌ها استعلام نمایند و به علاوه در استعلام آنلاین بانکی امکان مشاهده اطلاعات توسط افرادی به غیر از مشتریان حقیقی و حقوقی دارای حساب‌های جاری و پس‌انداز وجود ندارد و وام‌دهندگان نمی‌توانند از میزان اعتبار متقاضی دریافت وام از طریق استعلام بانکی مطلع شوند. بنابراین سامانه‌های اعتبارسنجی اطلاعات مرتبط با اعتبار افراد و هر آنچه که بتواند چهره اعتباری افراد را نشان دهد، ارائه می‌دهند.

استعلام گزارش اعتباری

استعلام چک برگشتی

افرادی که می‌خواهند چک دریافت کنند باید اطمینان حاصل کنند که فرد واگذارنده چک سابقه چک برگشتی نداشته باشد. در استعلام آنلاین بانکی فرد از خدمات زیر بهره‌مند می‌شود:

استعلام وضعیت چک
مشاهده وضعیت دسته چک‌ها
گزارش چک‌های پاس شده
گزارش وضعیت چک‌های واگذاری شده
ثبت و ابطال درخواست دسته چک
و در حقیقت مشتری بانک می‌تواند از وضعیت چک‌های واگذاری خود مطلع ‌شود و چک‌های خود را مدیریت نماید اما اطلاعات وضعیت چک‌هایی که از دیگران دریافت می‌کند را نمی‌تواند از طریق استعلام بانکی کسب کند در حالیکه سامانه‌های اعتبارسنجی این امکان را فراهم آورده‌اند که افراد با کسب اجازه از صادرکننده چک گزارش اعتباری او را مشاهده نمایند و از سابقه اعتباری او مطلع شوند.

استعلام رتبه بندی اعتباری

استعلام رتبه بندی اعتباری به مدریت تامین مالی بانک‌ها کمک شایانی خواهد کرد بانک‌ها با استعلام رتبه اعتباری مشتریان خود می توانند با مقایسه رتبه و اطلاعات گزارش اعتباری مشتریان خود در تصمیم گیری‌های خود سرعت عمل و دقت بیشتری داشته باشند و بتوانند هزینه‌های ناشی از اعطای وام به افراد با ریسک بالا را کاهش دهند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.