شیوه معاملات بدون بهره بردن از استعلام بدهی بانک

بدون بهره بردن از استعلام بدهی بانک انجام هر گونه معامله ای معمولا با ریسک بالایی مواجهه است. به این صورت که طرفین معامله همدیگر را نمی شناسند و ممکن است با صدور هر گونه چکی از جانب یکی از طرفین معامله با عدم وصول آن در بازه زمانی مشخص رو به رو گردد. برگشت خوردن چک و عدم وصول بدهی های خود به بانک از جمله مشکلات سرسام آوری است که با عدم شناخت کافی نسبت به طرفین قرارداد صورت می پذیرد. شاید بدون بهره بردن از استعلام بدهی بانکی نتوان راهی مطمئن پیش روی معامله گران در بازار قرار داد تا با شناخت کافی نسبت به همدیگر دست به معامله بزنند. بنابراین انجام هر گونه معامله بدون اینکه شناختی نسبت به خوش حسابی یا بدحسابی طرف مقابل داشته باشیم، عملا کاری با ریسک بالاست. بنابراین می توان با استعلام بدهی بانکی و گزارش گیری از فعالیت ها و عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار معاملات پی به وضعیت و رفتار تجاری یک فرد نمود تا با خیالی آسوده تر نسبت به قبل دست به معامله گری در بازار زد. حال ممکن است این سوال پیش آید که عملا استعلام بدهی بانکی چه کاربردی در معاملات دارد؟ در ادامه با کاربردهای آن و تاثیر بسزای آن در معاملات بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاربرد استعلام بدهی بانکی در معاملات

استعلام بدهی بانکی با در دست داشتن مدارک شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی به کلیه شعب بانکی در سراسر کشور صورت می گیرد. وجود اطلاعاتی که در این گونه از استعلام ها وجود دارد، یک معامله گر را نسبت به پرداخت تمامی قبوض و بدهی ها و اقساط خود مطلع می سازد که وی نسبت به پرداخت تمامی این موارد، وفادار بوده است یا اینکه پرداخت بدهی های خود را پشت گوش می انداخته است و با امروز و فردا کردن نسبت به پرداخت تمامی بدهی های خود اعم از بدهی های قبوض آب و برق و گاز که می بایست ماهانه یا دو ماهی یک بار سر موعد مقرر شده خویش در فیش های ساختمانی ملزم به پرداخت به موقع بوده است یا خیر؟ سایر بدهی های فرد و اقساط وی به بانک از جمله بدهی های پرداخت وام های گرفته شده از بانک و اقساط آن ها و سایر موارد به طور کلی در استعلام بدهی بانکی به طور ریز و درشت قابل رویت است. بنابراین کاربرد این استعلام ها و اطلاعات درج شده در داخل آن ها زمانی خودنمایی می کند که فردی درصدد ورود به بازار معامله و تجارت با کسی دیگر است و هیچ گونه شناختی نسبت به وی ندارد، در این چنین مواردی سابقه گذشته افراد که در استعلام بدهی بانکی به طور کامل قابل مشاهده است می تواند به عنوان یک فاکتور اصلی برای افراد حقیقی و حقوقی باشد که بر حسب سابقه این دسته از افراد نسبت به معامله گری با وی تصمیم گیری نمایند. پس به طور کلی می توان با در دست داشتن استعلام بدهی افراد و سنجش عملکرد تجاری وی به این نکته مهم و حائز اهمیت پیش از صورت دادن معاملات پی برد که آیا وی نسبت به پرداخت بدهی های خود فردی ملتزم و متعهد هست یا خیر؟ بعد از پی بردن به این مسئله حیاتی راحت تر می توان معاملات خود را با اشخاص حقیقی و حقوقی از پی گرفت. 

شیوه معاملات بدون بهره بردن از استعلام بدهی بانک

نقش اعتبارسنجی در معاملات

آیا استعلام بدهی بانکی مطمئن ترین راه برای شناخت افراد است؟

شاید این سوال بسیار مهم به ذهن خیلی از اشخاص حقیقی و حقوقی خطور کرده باشد. آیا استعلام بدهی بانکی مطمئن ترین راه برای شناخت افراد است؟ و آیا با دیدن استعلام بدهی مثبت افراد به ضرس قاطع می توان گفت چنین شخصی به هیچ عنوان امکان ندارد بدهی به بار آورد و حتی حالت عکس این قضیه هم ممکن است رخ دهد و این سوال برای افراد به وجود آید که آیا استعلام بدهی منفی افراد همیشه نشان دهنده ترس و دلهره و ریسک پذیری با آن فرد است و به هیچ عنوان نباید با وی وارد معامله شد؟ تمامی این سوالات همواره در ذهن افراد در حال تردد است و ذهن وی را مشغول به خود ساخته است. معمولا تمامی این سوالات پیش از صورت دادن هر معامله ای به ذهن افراد خطور می کند. اما برای پاسخ دهی به این سوالات می بایست خاطر نشان کرد که هیچ چیز کلی در این باره وجود ندارد و تمامی این اطلاعات نسبی هستند. چرا که موارد بسیار زیادی بوده است که افرادی با استعلام بدهی بانکی وضعیت قرمز یا نزدیک به آن که نشانگر به بار آوردن بدهی های زیاد این فرد تا پیش از این بوده است، وارد معامله شده اند و نسبت به بدهی های خود متعهد گشته اند و عکس این قضیه نیز بسیار زیاد پیش آمده است. بنابراین نمی توان به ضرس قاطع گفت با توجه به سابقه منفی یک فرد تمامی معاملات بعدی این فرد نیز طبق منوال گذشته خواهد بود و نیز با توجه به وضعیت سفید و شایسته یک فرد نمی توان به طور قطع گفت که چنین فردی هیچ گاه در انجام معاملات خود بدهی به بار نمی آورد. بنابراین درصدی ریسک همواره با صدور چک و چک کشی با افراد همراه است و نباید به طور قطع به استعلام بدهی بانکی نیز تکیه کرد و همواره باید در نظر داشت که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی همیشه به یک صورت نیستند و  تحت شرایط مختلف ممکن است به یکباره رنگ عوض کنند و شخصیت خود واقعی خود را از دست بدهند. با تمامی این شرایط نمی توان کاربرد و تاثیر بسیار زیاد استعلام بدهی بانکی را در میزان خوش حسابی و بدحسابی افراد کتمان کرد و می توان گفت این اطلاعات مندرج در استعلام ها تا حد بسیار زیادی کمک حال افراد خواهند شد و دست آن ها را در معاملات بازتر می کند تا با دیدی بازتر و نگاهی فراخ تر به فرد مذکور وارد معامله با وی شد. پس همواره توصیه می گردد پیش از هر گونه معامله ای به صورت اقساط بایستی استعلام بدهی بانکی وی را چک نمود و تمامی موارد درج شده در آن را مورد ارزیابی و سنجش قرار داد تا سرآخر بتوان معامله ای شایسته بدون هیچ گونه ضرر و زیانی را در پیش گرفت.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.