آشنایی با استعلام بدهی بانکی واستعلام آنلاین بانکی

استعلام بدهی بانکی یکی از مجموعه خدماتی است که بانک ها برای مشتریان خود ارائه می سازند تا به این منظور از نحوه استعلام بدهی بانکی از شبکه سراسری بانک ها باخبر گردند. مزیت منحصر به فرد این کار برای مشتریان این امر می باشد که آن ها با استعلام بدهی خود آشنا می شوند و به این منظور می توان میزان خوش حسابی یک فرد یا بدحسابی وی را سنجید. به واقع می توان گفت اطلاع مندرج در استعلام بدهی بانکی به افراد کمک می کند که با چه کسی وارد معامله شوند و با چه کسی با ریسک پذیری وارد عمل تجاری شوند. چرا که چهره اشخاص در وهله نخست ممکن است نشان دهنده خوبی برای معامله کردن با وی نباشد ولی با وجود استعلام بدهی بانک ها می توان به خوبی تمامی معامله های قبلی وی را سنجید و به این نتیجه دست یازید که آیا وی در پرداخت بدهی های خود در شبکه های بانکی فردی مقید و پایبند بوده است یا خیر؟ اطلاعاتی که به صورت مکتوب بانک ها پس از احراز هویت به مشتریان خود ارائه می سازند، شاید یکی از بهترین فاکتورهای پیش روی هر فردی برای انجام معامله گری در بازار محسوب شده باشد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که استعلام بدهی بانک ها را نه فقط در یک بانک مدنظر وی که در آن شعبه حساب دارد؛ بلکه در شبکه سراسری بانک ها یعنی به طور کلی در تمامی شعب و تمامی بانک ها می توان آن را دریافت و نیازی به این نیست که تنها در یک بانک مورد نظر برای استعلام بدهی خود اقدام کرد. اما شاید تا اینجا این سوال برای شما پیش آمده باشد که نحوه استعلام بدهی بانکی و استعلام آنلاین بانکی از شبکه سراسری بانک ها به چه صورتی است؟ در ادامه به ارائه پاسخی روشن و شفاف برای این سوال و نیز نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت تا بهتر و واضح تر با موضوع پیش رو آشنا گردیم.

آشنایی با استعلام بدهی بانکی واستعلام آنلاین بانکی

استعلام بانکی

نحوه استعلام بدهی بانکی

نحوه استعلام بدهی بانکی در سیستم سراسری بانک ها بدین صورت است که ابتدای امر فرد مورد نظر به یک بانکی مراجعه می کند و مدارک شناسایی خود را به شبکه بانکی ارائه می دهد تا بانک ها هویت وی را بازشناسی کنند. پس از احراز هویت بانکی اعمال شده بانک ها می توانند به صورت مکتوب استعلام بدهی بانکی را به فرد مورد نظر ارائه دهند. تا به این منظور از دریافت صورتحساب خود آگاه و مطلع گردد. به واقع می توان این گونه تعبیر نمود که شبکه سراسری بانک ها این بستر را برای کلیه سازمان های دولتی اعم از شهرداری، گمرک، اداره پست، دارایی و... فراهم نموده اند تا برای ارائه خدماتی ارزنده و مطلوب به مشتریان خویش تنها با مراجعه به یکی از شعب بانکی و با یک درخواست کتبی مبنی بر استعلام بدهی بانکی و نیز اعلام شماره حساب خود به بانک بتواند نسبت به اطلاعات خود مبتنی بر اطلاعات قبض های پرداختی آب و برق و گاز و... و نیز قبوض شهرداری و عوارض و همچنین برخی از اطلاعات مفید دیگری در یک بازه زمانی مشخص گزارش گیری نماید تا نسبت به تمامی این قبض ها  و نحوه پرداخت آن ها اطلاع کسب کند که آیا وی سر وقت و به موقع نسبت به قبوض خود اقدام می نموده است و یا اینکه فردی بدحساب بوده و دیر به دیر اقدام به پرداخت قبض ها می کرده است و بدهی های زیادی را به بار آورده است.

راه های دیگر استعلام بدهی بانکی و استعلام آنلاین بانکی

پیش از این خواندیم که یکی از راه های استعلام بدهی بانکی مراجعه به شعب بانک ها بود که در سیستم شبکه سراسری بانک ها در هر نقطه ای اعمال می گردید تا به این منظور افراد از حساب خود و بدهی های به بار نشسته اطلاع کسب کنند. اما نحوه استعلام بدهی بانکی تنها به این شیوه ختم نمی گردد؛ بلکه برای این منظور می توان به راه های دیگری نیز تمسک جست که در زیر به آن ها اشارتی گذرا می کنیم.

استعلام بدهی بانکی در سامانه اعتبارسنجی
یکی از بهترین راه ها برای استعلام بدهی بانکی به شیوه غیر حضوری و از طریق اینترنتی می باشد که خیلی راحت تنها با ورود به سایت اینترنتی اعتبارسنجی و دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین صورت می پذیرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری و وقت تلف کردن در پشت چراغ های قرمز و شلوغی های خیابان و بانک ها نیست. سامانه اعتبارسنجی تمامی اطلاعات مندرج در استعلام بدهی بانکی را بصورت آنلاین و لحظه ای به شما ارائه می دهد. ضمن اینکه در این سامانه می توان رتبه اعتباری فرد را نیز مشاهده نمود که این رتبه نمایانگر فعالیت های تجاری فرد و وضعیت وی در بازار است که اطلاعات مفیدی را در دسترس افراد قرار می دهد تا با دیدی بازتر و گستره ای فراخ تر وارد معاملات خود گردند. بنابراین می توان به صورت غیر حضوری هم نسبت به بدهی یا عدم بدهی های بانکی خود اطلاع کسب کرد.

استعلام بدهی بانکی تنها با ارسال پیامک
گاهی تنها با ارسال یک پیامک می توان نسبت به بدهی چک های برگشتی خود اطلاع کسب کرد. برای این منظور  می بایست به سامانه استعلام پیامکی پیامی را به این صورت ارسال نمود: ۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی  و این پیامک را به شماره 701701 ارسال نمود. توضیح بیشتر اینکه شناسه 16 رقمی در پشت چک های صیادی درج گشته است. با ارسال این پیامک  می توان نسبت به وضعیت چک های برگشتی مطلع گشت.

استعلام بدهی بانکی چک های برگشتی در قالب اپلیکیشن
یکی دیگر از راه های استعلام بدهی بانکی در قالب اپلیکیشن است که می توان با دانلود و نصب این برنامه روی گوشی های اندروید خود به راحتی نسبت به استعلام بدهی بانکی چک های برگشتی مطلع گشت.

تمامی این راه های پیش رو نحوه استعلام بدهی بانکی را در شبکه سراسری بانک ها بیان می سازند تا با تمسک جستن به هر یک از این روش ها بتوان از میزان بدهی خود در شبکه بانکی مطلع گشت. اطلاعات بدست آمده در این استعلام ها وضعیت فرد را در بازار تجاری نشان می دهد که می توان بر حسب این اطلاعات با یک فرد وارد معامله شد و یا از انجام معامله با وی سر باز زد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

فرشید نارویی نوشت : 1401/05/26
میخواستم‌بدونم چقد قسط عقب افتاده دارم‌
پاسخ
آیس نوشت : 1401/05/26
آقای نارویی عزیز، با ورود به سربرگ اعتبارسنجی با دریافت گزارش اعتباری می توانید استعلام تمامی اقساط عقب افتاده تان را دریافت نمایید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.