نمره اعتباری شرکتها چه کاربردی دارد؟

وام‌دهندگان و اعتباردهندگان پیش از آنکه به تامین مالی بنگاه‌ها بپردازند نیاز به سنجه‌ای برای تعیین میزان تمایل کسب‌وکارها به بازپرداخت بدهی دارند. به همین دلیل نمره اعتباری بنگاه‌ها بررسی می‌شود. نمره اعتباری کسب‌و‌کار، اعتبار  بنگاه را به صورت عدد نمایش می‌دهد. نمرات بالاتر به اعتباردهنده نشان می‌دهد که بنگاه به احتمال زیاد صورت حساب‌ها را به موقع پرداخت خواهند کرد. در نتیجه شانس تامین بودجه افزایش پیدا می‌کند.  وام‌دهندگان گزارش اعتباری بنگاه‌ها را برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره تاریخچه مالی بنگاه بررسی می‌کنند و نمره اعتباری بنگاه به سرعت این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در اینجا سه کاربرد نمرات اعتباری بنگاه‌ها اشاره می‌شود:

تعیین‌کننده قدرت استقراض بنگاه است.
نمره  و گزارش اعتباری تعیین می‌کند که  بنگاه از نظر مالی تا چه حد قادر به تامین اعتبار  است.

نرخ بیمه کسب‌و‌کار را  معین می‌کند.
برخی بیمه‌گذاران اعتبار صاحبان بنگاه‌ها و همچنین اعتبار بنگاه‌ها  را برای تعیین نرخ بیمه تجاری ارزیابی می‌کنند.

مهلت پرداخت را افزایش می‌دهد.
فروشندگان و تامین‌کنندگان ممکن است گزارش‌ها و نمرات اعتباری بنگاه‌ها را برای  تصمیم‌گیری در مورد مهلت پرداخت وام‌های کالاها و خدمات بررسی کنند. تضمین شرایط بلندمدت با تامین‌کنندگان یک روش عالی برای بهبود جریان نقدی است.

چه عواملی نمرات اعتباری بنگاه‌ها را تعیین می‌کند؟

عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود ممکن است برای محاسبه نمرات اعتباری بنگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. مدل‌های اعتبارسنجی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. ممکن است برخی از این عوامل در تعیین نمره اعتباری استفاده نشود.  این عوامل عبارتند از:

تاریخچه پرداخت
عمر تاریخچه اعتباری
بدهی
ریسک صنعت
اندازه بنگاه
تاکنون، مهم‌ترین عامل تعیین رتبه اعتباری شرکت تاریخچه پرداخت معرفی شده است. آیا بنگاه شما صورت حسابهایش را به موقع پرداخت می‌کند؟ برخی نمرات اعتباری تقریبا تنها براساس تاریخچه پرداخت محاسبه می‌شوند.

گزارش‌های اعتباری بنگاه‌ها ممکن است صورت حساب‌هایی را گزارش دهند که پرداخت اقساط آن فقط یک یا دو روز دیرکرد داشته باشد. بنابراین پرداخت به موقع اقساط برای حفظ نمره اعتباری قوی ضروری است. در حقیقت، برای کسب بالاترین نمره اعتباری  باید صورت حساب‌های‌تان را قبل از آنکه مهلت سر رسید آن فرا رسد  به موقع پرداخت نمایید .

نمره اعتباری شرکتها چه کاربردی دارد؟

گزارش اعتباری شرکت

4 دلیل برای بررسی رتبه اعتباری بنگاه

در اینجا به 4 دلیل برای بررسی اعتبار کسب‌و‌کار اشاره می‌شود:

اطلاع از وجود اشتباهات احتمالی: اعتبار کسب‌و‌کار شما ممکن است با اعتبار کسب‌و‌کارهای دیگر اشتباه گرفته شود یا یکی از فروشندگان و اعتباردهندگان اطلاعات نادرست به موسسات اعتبارسنجی گزارش دهد و اگر گزارش اعتباری را بررسی نکنید متوجه این اشتباهات نخواهید شد.

اطلاع از تغییر نمره اعتباری: هر زمان که وام‌دهندگان و فروشندگان اطلاعات جدید به موسسات اعتبارسنجی ارائه می‌دهند گزارش اعتباری و نمره اعتباری تغییر خواهد کرد.

اطلاع از وقوع کلاهبرداری: کلاهبرداری اعتبار کسب‌و‌کار و یا سرقت هویت منجر به اطلاعات منفی در گزارش شما خواهد شد. نظارت مستمر گزارش اعتباری وجود این اطلاعات مشکوک را به شما هشدار خواهد داد.

تامین مالی بهتر: برای مثال در آمریکا صاحبان کسب‌و‌کاری که از اعتبار کسب و کار خود آگاه هستند با احتمال بیشتری موفق به دریافت سرمایه خواهند شد.

وام‌دهندگان، اعتبار‌دهندگان و تامین‌کنندگان بسیاری نمره اعتباری بنگاه شما را با کسب اجازه بررسی خواهند کرد. بنابراین بسیار بهتر است پیش از آنکه اعتبار بنگاه شما بررسی شود خود  برای نظارت نمره اعتیاری و گزارش اعتباری اقدام کنید.  

منابع:

سایت nav

سایت nerdwallet

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.